Mediální mystifikace – zachovejte paniku!

Po dlouhé době mám zase čas něco napsat… a tentokrát bych si vzala na paškál média…;-)social-media-550767_640

Po uplynulém výpadku pitné vody v Bubenči a Dejvicích se mi potvrdila moje domněnka: Média (a speciálně ta komerční) v tuto chvíli nemají za hlavní cíl informovat druhé… nejdůležitější je zachovávat paniku a pokud možno ji i podpořit.
Možná se mnou nebudete souhlasit, ale tuto skutečnost mám už několikrát potvrzenou z vlastní zkušenosti. Např. kauza „Mačetového útoku v Novém Boru“. Všichni zdejší usedlíci, kteří znali alespoň trošku místní dění ihned věděli, kdo byl útočníkem a kdo obětí. Jak to zjistíte? Stačí zajít do první kavárny ve městě na kafe a všechno se hned dozvíte. A to nemluvím o domněnkách ale o faktech. Pokud se taková věc stane…žije jí celé město. Jen televize protahovala zprávy o možných vinících ještě další 3 dny, aby ze situace vytěžila co nejvíce.
Mezi další příklady lze uvést různé vrtochy přírody. Je zrovna horko? Média neváhají ukázat obrázky puklin v zemi, aby dostatečně demonstrovali vážnost situace. Prší? Navlečou reportéra do holin a postaví ho do louže, aby to vypadlo co nejdramatičtěji. Je vítr? Reportérovi uletí klobouk. Je náledí? Ukáží záběry 10 let staré a ještě ze Sibiře. Ne teď už trochu možná přeháním, ale nepřeháním, když řeknu, že tyto zprávy vyvolávají v lidech paniku a okamžité telefonáty starostivých členů rodiny (že by nějaké dohody s operátory? :-)).
Tyto osvědčené triky prostě platí, a lidé takové zprávy hltají plnými doušky. Takovým zprávám však bohužel nejvíce podléhá generace babiček a dědečků, kteří to berou naprosto vážně a jsou zbytečně vystavováni strachu. :-(
Jako další příklad můžu uvést již zmiňovaný problém s kontaminovanou vodou v Bubenči a Dejvicích na Praze 6. Tato záležitost je totiž poměrně čerstvá. Media tuto skutečnost prezentovala opět velmi dramaticky. Já jako člověk kterého se situace týkala, jsem vnímala tuto skutečnost úplně rozdílně, než ji prezentovala media. No dobře je to průšvich… kontaminovaná voda pořádně znepříjemní život nejen domácnostem, ale i firmám, restauracím, školám apod. Ale co se jinak stalo? Nikdo neumřel, jenom jsme si museli vodu koupit a nebo si pro ní dojít do cisterny. Média z toho udělala učiněné drama století. Najednou o tom všichni věděli, všichni začali volat ke svému příbuzenstvu co se děje… a jestli ještě žije…Já rozhodně nijak neomlouvám zodpovědné, je to selhání!!!  A to mám na mysli nejen špatné informování obyvatel…ale i to, že ke kontaminaci vůbec došlo… Ale na druhou stranu jsou i horší věci, ne? Díky tomuto zastrašování pak slyšíte v obchodě od prodavačky takové blbosti jako: že je ve vodě mor…apod. :-/

O čem už vůbec nemluvím je vydírání lidí prostřednictvím zpráv v Televizních novinách, Zprávách apod. Chápu cizí neštěstí, a to že spoustu lidí potkala tíživá životní situace… Ale co takové zprávy dělají ve Zprávách? Ať udělají nový pořad na toto téma apod., ale poukazovat na takové věci ve zprávách je podle mě vydírání, které je zacíleno na citlivé lidi, kteří by si případnou „nepomoc“ vyčítali. To je podle mě eticky špatné…Do večerních zpráv toto prostě nepatří, stejně jako vaření, testy kempů, skiareálů nebo toalet.

Ryze informačního charakteru médií, už se asi nedočkáme. Koneckonců o takové zprávy asi lidé stojí, kdyby nestáli, tak takové zprávy nesledují. Máte nějakou podobnou zkušenost? Piště do komentů nebo na info@alisa-alisa.cz



Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *